Nowoczesne stanowiska pracy pozwalają zwiększyć wydajność i zminimalizować ryzyko związane ze schorzeniami zawodowymi. W poniższym artykule, odnosząc się do polskich mebli przemysłowych REECO, przyjrzymy się czynnikom, na jakie należy zwrócić uwagę, dobierając elementy własnego stanowiska pracy lub naszych pracowników.

PO PIERWSZE – WYMOGI


W wielu, jeśli nie w większości branż, istnieją standardy i dobre praktyki wskazujące na właściwy przebieg produkcji. Wymogi dotyczą zarówno zastosowanych w stanowiskach pracy materiałów, jak i ich właściwości. Przykładem mogą być normy IPC stosowane w branży produkcji i naprawy elektroniki, określające poziom przewodnictwa elektrycznego dla materiałów, z jakich wykonane jest wyposażenie stref montażu pakietów elektronicznych (strefy ochronne EPA). Natomiast w branżach przetwórstwa żywności czy też w laboratoryjnej duże znaczenie ma zastosowanie materiałów o właściwościach antybakteryjnych. Meble REECO oparte na stalowej konstrukcji są pokryte odporną na uszkodzenia farbą proszkową o właściwościach antystatycznych i antybakteryjnych.


PO DRUGIE – ERGONOMIA


Dobre stanowisko pracy to takie, gdzie przestrzeń jest dopasowana do zadania, jakie się przy nim wykonuje i do potrzeb pracownika. Pierwszym krokiem jest dobór odpowiedniego stołu, który będzie bazą dla całego stanowiska. Konwencjonalnie przyjmowało się, że jego wysokość powinna zależeć od charakteru pracy i od wzrostu pracownika.


Rozwiązania tego rodzaju mogą jednak narażać pracownika pracującego przez dłuższy czas w jednej pozycji na schorzenia zawodowe. Sprawiło to, że obecne standardy BHP zalecają częstą zmianę pozycji pracy. W krajach skandynawskich już teraz normą są zniżki ubezpieczeniowe dla zakładów pracy umożliwiających okresowe zmiany pozycji z siedzącej na stojącą.


Należy spodziewać się, że niebawem takie standardy wkroczą również do Polski. Kluczową jest tu zatem podstawa blatu o regulowanej wysokości. 

Antystatyczny stół przemysłowy
Antystatyczny stół przemysłowy

Wszystkie konstrukcje oferowane przez REECO mają taką możliwość – na szczególną uwagę zasługują jednak podstawy regulowane elektrycznie, jak te zastosowane w konfiguracji REECO Premium. System tego typu pozwala na regulowanie wysokości całego stanowiska za dotknięciem guzika i płynne przechodzenie z pozycji siedzącej do stojącej.


PO TRZECIE – MNIEJ ZNACZY WIĘCEJ


Swoistą kontynuacją zagadnienia ergonomii jest prawidłowe rozplanowanie przestrzeni pracy. Często najtrudniejszym, ale koniecznym zadaniem jest usunięcie ze stanowiska zbędnych elementów. W bezpośrednim zasięgu pracownika powinny znajdować się wyłącznie narzędzia i komponenty niezbędne do wykonania przypisanego zadania.

Im mniej elementów zbędnych, tym mniej czasu straconego na szukanie i panowanie nad nieporządkiem, a co za tym idzie – większa wydajność procesu.


Kluczem jest zatem przeprowadzenie ewidencji wszystkich przedmiotów, jakie muszą się znaleźć na danym stanowisku, i dobór odpowiednich segmentów, które pozwolą na ich rozmieszczenie i przymocowanie. Meble REECO są w pełni modułowe.


Oznacza to, że składają się z elementów, które mogą być dodawane i odejmowane zależnie od potrzeb. Jednocześnie zakres dostępnych modułów – uchwytów, mocowań, pojemników, półek, szuflad – pozwala na stworzenie konfiguracji idealnie dopasowanej do niemal każdego stanowiska pracy. 
Z myślą o klientach działających w przestrzeni laboratoryjnej powstała również seria granitowych stołów antywibracyjnych, pozwalających na wyższą dokładność precyzyjnych przyrządów pomiarowych, takich jak wagi czy mikroskopy cyfrowe.

PO CZWARTE – PRĄD


Niezależnie od tego, czy na stanowisku pracy znajdzie się laptop czy wirówka laboratoryjna, organizacja musi również uwzględniać okablowanie i oświetlenie. Standardem dla mebli REECO są w tym zakresie listwy zasilające 230 V na osiem gniazd umieszczone na panelu znajdującym się przed pracownikiem. Dla bardziej zaawansowanych zastosowań stanowiska REECO wyposażane są w podwieszaną szafę typu rack, przeznaczoną do montażu urządzeń z obudową w standardzie 19” 6H, umożliwiającą łatwą i szybką budowę np. stanowiska pomiarowego.


Wybór oświetlenia powinien natomiast zostać oparty na tym, jakie czynności wykonywane będą przy stanowisku pracy, oraz na normach branżowych, określających minimalny poziom oświetlenia dla wykonywanej pracy. Lampy stanowiskowe REECO oferowane są w standardowym świetle zimnym o natężeniu 1000 lx/m2, ale na potrzeby klienta mogą zostać dostarczone lampy o dowolnym natężeniu barwowym.


PO PIĄTE – KROK DALEJ


Po zorganizowaniu stanowiska w bezpośrednim zasięgu pracownika należy rozplanować ustawienie elementów znajdujących się w dalszych strefach pracy, takich jak: szafy, regały magazynowe, szafki i wózki.

W tej przestrzeni powinny się znaleźć wszystkie narzędzia i komponenty używane sporadycznie – w przypadku wystąpienia konkretnego typu zadania lub przeznaczone do wykonania zadań przyszłych. W tej grupie znajdują się przede wszystkim zapasowe części, dokumentacja, przedmioty osobiste pracowników itp. Na szczególną uwagę zasługuje kompatybilność wybranych rozwiązań z tymi zastosowanymi w stanowiskach pracy.


Pozwala to na wymienność elementów (np. uchwytów, pojemników itp.), a co za tym idzie – łatwą reorganizację, jeśli zajdzie taka potrzeba. Wszystkie meble REECO oparte są o tę samą konstrukcję modułową, co stoły REECO – to umożliwia dalszą rozbudowę i modyfikację całego systemu.


PODSUMOWUJĄC


Stworzenie idealnego stanowiska pracy wymaga uwzględnienia wielu czynników i specyfiki branży, w jakiej operujemy. Zadanie to może ułatwić konsultacja z doradcami techniczno-handlowymi RENEX Group – właściciela marki REECO, którzy przygotowują projekty, pomagają zaaranżować wnętrza, dobierają najbardziej optymalne rozwiązania oraz realizują zamówienia nietypowe, specjalistyczne, dedykowane do indywidualnych potrzeb klienta. Zainteresowanych zapraszamy również do Centrum Technologicznego i Demo Room RENEX, gdzie można zobaczyć przykładowe rozwiązania dla przekroju branż.

POBIERZ PDF